2011-10-17

XLVI ZŁAZ HUFCA

Uczestniczyliśmy: hm. Krystyna Sufryd, hm. Włodzimierz Mieloch, phm. Leokadia Różańska w XLVI Złazie Ostrowskiego Hufca ZHP w dniu 15 października 2011 roku na trasie instruktorskiej samochodowej. Szlak wiódł z Ostrowa Wielkopolskiego przez  Odolanów, Sulmierzyce, Milicz, Goszcz do Granowca.
W Odolanowie zaciekawiły nas liczne i różnorodne pomniki.

W Sulmierzycach zatrzymaliśmy się na rynku, na którym znajduje się pomnik - głaz, upamiętniający ofiary powstań narodowych z 1848 i 1863 r., powstania wielkopolskiego oraz II wojny światowej 1939-1945. Zwiedziliśmy zabytkowy drewniany ratusz z 1743 r., w którym znajduje się Muzeum Regionalne Ziemi Sulmierzyckiej im. Sebastiana Fabiana Klonowicza działające od 1957 r.

W Miliczu przebywaliśmy najdłużej zwiedzając: Bramę Wjazdową ( Dworską ) z ok. 1815 r. znajdującą się przy skrzyżowaniu ul. Zamkowej i Cichej jako jedynej zachowanej; Ruiny Zamku z XIV w. - obiekt należał niegdyś do Piastów oleśnickich, później do baronów Kurzbachów, a od końca XVIII w. zamek popadł w ruinę, służył jako siedziba więzienia okręgowego, mieściły się tu także warsztaty tkackie; Pałac klasycystyczny zbudowany w latach 1797-1798 według projektu K.G. Geisslera dla Joachima Karola Maltzana, z południowym skrzydłem ( dawny dom zajezdny ), zbudowanym w 1910 r. Pałac w swojej architekturze nawiązuje do Sanssouci i Neues Palais w Poczdamie. Na dziedzińcu herbowym wewnątrz domu zajezdnego są wmurowane kamienne elementy z XV-XVIII w. oraz posąg młodego myśliwego z 1909 r. Na dziedziniec honorowy przed pałacem wiedzie brama z pseudoklasycystycznymi posągami nimf w kąpieli oraz Dafne i Ledy z łabędziem; Kościół pod wezwaniem św. Andrzeja Boboli jeden z sześciu śląskich kościołów Łaski budowany w latach 1709-1714. Konstrukcja szachulcowa na planie krzyża. Obiekt powstał jako dowód łaski cesarza Austrii dla śląskich ewangelików. Jego budowę finansował hr. Henryk Maltzan.

W związku z pobytem w Dolinie Baryczy i w okresie Dni Karpia odwiedziliśmy Restaurację Parkową racząc się daniem z świeżego karpia.

W Granowcu  na mecie złazu w Zespole Szkół byliśmy w porze obiadowej, wręczono nam dyplom i znaczki . Po spędzeniu wielu chwil z zuchami, harcerzami i instruktorami odmeldowaliśmy się i odjechaliśmy do Ostrowa Wielkopolskiego.